Forsskåhls kommentar till utredningen Möjligheter för den högre utbildningen

Arcadas rektor och VD Mona Forsskåhl kommenterade förslagen i Henrik Wolffs och Markku Linnas utredning om utbildningen på tredje stadiet vid publiceringen av rapporten 7.5.2019. Kommentaren publiceras också här på Magmas hemsida.

Åbo Akademi, Novia och Arcada föreslås bilda en stark svenskspråkig högskola

Yrkeshögskolorna Arcada och Novia bör bilda en enhetlig organisation med Åbo Akademi. Det föreslår författarna till Magmas rapport Möjligheter för den högre utbildningen – med särskilt fokus på svenskspråkiga högskolor. Markku Linna, tidigare kanslichef vid undervisnings- och kulturministeriet, och rektor...

Frihet genom tvång? Språkförsök och liberalism

Regeringen föreslår att en del skolor skulle erbjuda undervisning i fler främmande språk. I gengäld skulle de elever som väljer fler språk befrias från undervisning i svenska, respektive finska. Om målet inte skulle vara att minska svenskundervisningen, kunde regeringen föreslå en utvidgning av språkvalet....

Den globala finlandssvensken

De egna institutionerna är fundamentala för vår kulturgemenskap, som oftast är i minoritet också lokalt. Men institutionerna räcker inte till, om de inte har ett stöd och en legitimitet hos majoriteten.

Svensk forskare rör om i skoldebatten: Hierarkisk, lärardominerad skola bakom Pisa framgången

5 okt 2015 | Magma
Vad är det som gör att Finland har klarat sig så bra i Pisaundersökningarna? Och varför har resultaten försämrats under senare år? Gabriel Heller Sandgren har undersökt frågorna i sin doktorsavhandling Real Finnish Lessons. The True Story of an Education Superpower. Forskaren presenterade nyligen sina...

Ingen friskola en av orsakerna till skolframgången i Finland

På DN Debatt (30.6.) skriver minister Pär Stenbäck om varför skolan i Finland lyckats där den svenska skolan inte gjort det.

Specialskolan för synskadade ett resurscenter

I Finland föds varje år cirka 100 barn med synskador. En del av barnen är helt blinda, en del har nedsatt syn och en del har flerfunktionshinder. De flesta går i en vanlig skola, studerar och får en utbildning på samma sätt som sina seende jämnåriga. Vissa har ändå behov av specialstöd, men idag är det...

Säregen pamflett om den onyttiga svenskan

9 jun 2014 | Sven-Erik Klinkmann
Vart försvann drömmen om jämlikhet och rättvisa i den tunnelvisionen? Den frågan ställer docent Sven-Erik Klinkmann som läst professor Ilmari Rostilas pamflett Vapaaehtoinen ruotsi on hyvinvointietu. Suomenkielisten näkökulma kielipolitiikkaan. Pamfletten utkom i samband med att medborgarinitiativet...

Rätten till utbildning (Magma pm 3)

I Magmas pm Rätten till utbildning beskriver docent Karin Linnanmäki hur Svenska skolan för synskadade utvecklats från en internatskola för blinda i Helsingfors till en specialskola med ett center för lärande och kompetens, som förväntas erbjuda specialpedagogiska tjänster till hela Svenskfinland.

Tarvitaanko Suomessa kaksikielisiä kouluja?

Kaksikielistä koulua käyneiden oppilaiden koulumenestys ja kielitaito ovat kansainvälisten tutkimusten valossa keskimäärin huomattavan hyvät. Suomessa ei kuitenkaan ole kaksikielistä koulua, jossa osa opetuksesta annettaisiin suomen, osa ruotsin kielellä. Jos sellainen perustetaan, lähtökohtana tulee...

Tvåspråkiga skolor – fördelar och nackdelar

Internationella undersökningar visar att eleverna i medeltal klarar sig anmärkningsvärt bra i tvåspråkiga skolor. I Finland saknas genuint tvåspråkiga skolor med undervisning på både finska och svenska. Magmas nya utredning betonar att om en sådan grundas är det av yttersta vikt att skolan respekterar...

Tvåspråkiga skolor? (Magma-studie 4/2013)

I den här studien återger Marketta Sundman debatten där parterna på finskt och svenskt håll länge talat förbi varandra